Wok

När inspirationen tryter, då slänger jag oftast ihop en snabb wok. Enkelt, snabbt och man kan ta lite av vad man har hemma. Allt som jag, som stressad småbarnsförälder, uppskattar på vardagar. Denna gången hade jag lite lövbiff i frysen, annars är favoriten kycklingwok, pad thaistyle med lime, ägg och jordnötter.



Ingredienser:

Marinad:

3 msk kikkomansoja
3 msk sweet chili
sambal oelek (efter smak och tycke)¨
ca 0,5 dl vatten. Det ska vara rinning men inte för tunn. Känn er fram.

400 g lövbiff
1 röd paprika
1 bukett broccoli
1 rödlök
1 morötter
150 g nudlar (ca ett halvt paket)

Så här gör du:

Skär köttet i smala skivor.
Lägg det i marinaden och låt dra en timme.
Skär grönsaker i stavar, och buketter.
Koka nudlar enl anvisningar, häll på lite olja och ställ åt sidan.
Häll någon msk olja (helst sesamolja, som tål värmen bäst) i stek/wokpannan.
Stek köttet i 2-3 minuter, lägg åt sidan. Spara marinaden!
Häll sen i först moröttena, de tar längst tid att bli klara. 
Efter ett par minuter lägg i resterande grönsaker och stek ett par minuter till. Håll koll så grönsakerna inte blir överstekta, de ska fortfarande vara krispiga.
När det är klart, tillsätt köttet och nudlarna och även marinaden. Ge det någon minut till på spisen för att bli varmt, sen är det klart att servera.
Enoy! 

Här ser du alla mina avtryck
Skrivet av: Sandra - Mamma till Wilmer och Joline

Svar: Tack!

Jag använder mig av ett program som heter photoscape.

Där finns massor av olika ramar och redigeringsgrejer =)

2012-03-09 @ 09:33:58
URL: http://sandrasblogg.se
Skrivet av: Jennie ♥ - i det andliga/mediala och det fotografiska

sv: mejlat dig :d

2012-03-09 @ 12:11:09
URL: http://jennsiii.blogg.se/

Lämna ditt avtryck här:

Namn:
Spara info?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Avtrycket:

Trackback
RSS 2.0