Lördagsbak

Ibland så lyckas man, ibland så misslyckas man. Och det sistnämnda, det kan man väl kalla vårt lördagsbak. Det skulle bli en kokoskaka med mjölkchokladtryffel, som jag hittat på Matplatsen. Och det blev det ju, men inte ens i närheten av lika fin. Säkert inte lika god heller..

Problemen började hopa sig redan när jag gräddade bottnen, 12 min stod det och efter 12 minuter så var bottnen fortfarande rinnig. Men det löste vi lätt med 5 minuter till i ugnen och den kom ut så här fin.



Sen skulle tryffeln göras. Enligt receptet skulle den göras på finchoklad, som tex Valrhona. Annars så stelnade den inte. Det fanns inte i affären jag handlade så jag tog det här i stället. Såg ut som finchoklad det med. Kostade i alla fall som det!



Jag menar, hur kan det gå fel med både fairtrade och ekologiskt och fina berg i bakgrunden?

Sen smälte jag det på spisen. Tyckte den verkade aningen rinnig, även denna.



Har gjort tryffel många gånger innan och volymen grädde man skulle ha i, kan man väl säga inte direkt matchade mitt recept. Men jag tänkte, har det gått en gång så går det igen, och hällde på den på kakan.

Nu kom det mest plågsamma, kakan skulle stå över NATTEN! En hel dag skulle man alltså vänta efter allt slit. Så kvällen efter, när det äntligen var kakdax tog jag ut den och.. kakfan hade inte satt sig.
Smakupplevelsen, blandat med besvikelse, uteblev.

Trots rosa grädde och färgat kokosrasp kunde den inte räddas.. Tryffeln rann på alla håll och kanter och i och med det kändes det som mest tjock och stabbig botten. Men däremot inte sagt att vi inte åt den. För det gjorde vi..



Så här i efterhand, kan jag tänka mig att de där 12 minutrarna, det fanns nog nån mening med det. Den skulle nog vara lite geggig. Och Coops fancy fairtrade och ekologiska choklad, det är inte finchoklad. Gör om, gör rätt!

Här ser du alla mina avtryck
Skrivet av: Sassäh

Hoppas att du får en underbar dag! :):) KRAM.

http://nojjz.blogg.se/

2012-03-07 @ 08:32:53
URL: http://nojjz.blogg.se/
Skrivet av: Mimmy

Åh skulle provat med riktigt mörk choklad, den stelnar tillochmed när man inte vill det haha ^^,

Men USCH vad gott det ser ut :9



Svar: Japp tävlingen börjar före kl. 3 i eftermiddag! :D



2012-03-07 @ 10:57:00
URL: http://mimmyl.blogg.se/
Skrivet av: joanna-livet med asperger syndrom

Hej! tänkte bara tipsa om att jag kör en dagens blogg tävling där du har chansen att bli länkad inför mina 400-600 unika läsare/dag:) Har även massa tävlingar med fina priser så gå in på min blogg och passa på att anmäl dig

Om du inte vill ha såna här kommentarer så ber jag om ursäkt och hoppas att du får en underbar vecka kram joanna:)

Ps. länkar till tävlingen finns i bloggens vänsterspalt men kolla så du anmäler dig till en aktuell tävling då dagens blogg pågår varje dag:)

2012-03-07 @ 12:59:46
URL: http://domkallarmighannes.com

Lämna ditt avtryck här:

Namn:
Spara info?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Avtrycket:

Trackback
RSS 2.0