Den perfekta äggröran

Helgerna brukar vara då man har tid att göra en riktig god frukost, och kunna sitta ner i lugn och ro och njuta av den. En av favoriterna här hemma är äggröra. Och inte vilken äggröra som helst, utan den perfekta äggröran och nu tänkte jag dela med mig av denna underbara hemlighet. Eller egentligen är det Gordons hemlis, såg för ett par år sen en julspecial där han gjorde just äggröra och tog till mig allt han sa med hull och hår och öppnade en helt ny äggrörevärld för mig. Men jag tror inte han har något emot att jag berättar för er med! :-)


Grundrecept:
6 ägg
1 msk smör
1/4 dl grädde
Salt + peppar

Knäck äggen i en kastrull eller stekpanna. Lägg i en klick smör och ställ på spisen.
Låt äggen vara tills det börjar stelna lite i botten, då kan du börja röra.

Detta är från i helgen, där jag hade i en finhackad schalottenlök för lite extra smak

 
När äggen satt sig lite så ta bort kastrullen från värmen och blanda i grädden. Sätt tillbaka på värmen och fortsätt röra till äggen är lite lösare än konsistensen du önskar.


Ungefär såhär ska den se ut när du tar av den. Den tillagas lite till medans du kryddar och blir perfekt! 

Då tar du av det från värmen igen. Smaka av med salt och peppar och lägg upp på fat eller i skål. Enjoy!


Små tips att tänka på:

Jag föredrar kastrull framför stekpanna, för det är lättare att hålla koll så den inte blir för "torr". Har en teflonbelagd kastrull som är grym!

Rör inte ihop äggen innan du läggen dem i kastrullen och salta inte förrän precis i slutet. Det bryter ner äggen och äggröran blir vattning.

Ha aldrig kvar äggröran i kastrullen när den är klar, då fortsätter tillagningsprosessen och den blir torr och tråkig.

Äggröra kan man variera i oändlighet. Den som ni ser på bilderna ovan är med schalottenlök och gräslök. Porva tex att röra i getost i slutet, det är min favorit!


Här ser du alla mina avtryck
Skrivet av: Katarina

Äggröra är fantastiskt gott! Perfekt till en längre helgfrukost.



sv: Jag tyckte färsen var helt ok. Jag blandar ändå allt till en röra och äter. Testade deras hamburgare också och de var också bra. Ibland blir man förvånad ;)

2012-03-12 @ 12:38:39
URL: http://brakatarina.se

Lämna ditt avtryck här:

Namn:
Spara info?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Avtrycket:

Trackback
RSS 2.0