Bästa rödvinsåsen

Eller egentligen är det en Portvinssås. Jag brukar göra lite olika beroende på vad jag har hemma, och just nu är portvinet slut och jag hade en skvätt rött. Receptet har jag snott från in mor, och jag tror att hon i sin tur, fått det från någon Buffé tidning.

I alla fall, här kommer receptet.

Ingredienser:

2 vitlöksklyftor
1 liten morot
1/2 rödlök
1 tomat
1 krm timjan
2 msk olja
1 msk socker (jag brukar använda råsocker)
1 dl balsamvinäger
2 dl portvin/rödvin
2 msk kalvfond
3-4 dl vatten
1-2 maizenaredning
Salt + peppar

Arbetsgång:

Skär morot, lök, vitlök och tomat i lagom stora bitar. Stek i olja i några minuter utan att få färg.
Tillsätt balsamvinäger och socker och reducera ner till en tredje del återstår. Konsistensen kan var seg och "limmig".
Häll i vinet och låt såsen återigen koka ner till ca hälften finns kvar.
Tillsätt sedan fonden och vattnet. Låt koka i 5 - 10 minuter.
Red såsen, låt den koka upp och smaka sedan av med salt och peppar.



Jag brukar inte följa receptet så noga, har inte riktigt tålamod till det. Slänger i allt på en gång, och oftast glömmer jag något. Sen smakar jag, häller i mer av det som behövs sen smakar jag igen tills jag är nöjd. Sen monerar jag såsen med smör. Inte margarin utan äkta smör ska det vara. Då blir den lite extra glansig och det höjer smaken en aning till.
Men det fungerar alldeles utmärkt att göra den enligt receptet också så klart. 




Här ser du alla mina avtryck
Skrivet av: Mojmoj

Tycker faktiskt att din egen rödvinssås är minst lika god, varför lägger du inte upp receptet på den?

2012-01-31 @ 23:02:25

Lämna ditt avtryck här:

Namn:
Spara info?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Avtrycket:

Trackback
RSS 2.0